SoleCRISSiirtymälinkkiEtusivuSiirtymälinkkiKäyttöohjeSiirtymälinkkiRekisteriselosteSiirtymälinkkiUniarts-kirjautuminen

Artikkelit/Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit
      
Tämä on julkaisun katselusivu. Tällä sivulla voit katsella julkaisun perustietoja. Jos haluat päästä muokkaamaan julkaisun tietoja, siirry julkaisun muokkaussivulle alalaidassa olevalla siirtymis-toiminnolla tai jatka järjestelmän käyttöä menusta.


Kaikuja parin vuosisadan takaa 2016.


Laji Artikkelit
Alalaji Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit
Tyyppi A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Yliopiston ensimmäinen tekijä
Ensimmäisen tekijän yksikkö
YO:n organisaatiot
Artikkelin nimi Kaikuja parin vuosisadan takaa 
julkaisun/lehden nimi Kartanoista kaikkien soittimeksi - pianonsoiton historiaa Suomessa 
Emojulkaisun toimittajat M.Rahkonen & M.Kuikka & Konttori-Gustafsson 
Konferenssin vakiintunut nimi Pianonsoiton historia Suomessa I 
Julkaisu- ja rekisterivuosi 2016  2016 
Sivut 54-70 
Kustantaja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia 
ISBN 978-952-329-046-4 
Julkaisukieli suomi
Julkaisumaa Suomi
Julkaistu ulkomailla Ei
Kansainvälinen yhteisjulkaisu Ei
Julkaisun avoimuus Hybridijulkaisukanavassa ilmestynyt avoin julkaisu
Internet-osoitteet http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-046-4
Lisätiedot DocMus-tohtorikoulun julkaisuja 8 / DocMus Research Publications 8
Abstract (Elisa Järvi)
Kaikuja parin vuosisadan takaa / Echoes of Finnish Piano Practices, Two Centuries on: Reflections on the Archives
This article explores various archival sources, e.g., diaries, letters, and music notebooks, from the period in which the fortepiano was becoming more common in Finland. Music-making and music studies were appreciated by the nobility and upper class families in the early 19th century Finland. Among other skills, playing a keyboard instrument was an essential part of a child’s education. The practice of music in the manors and parsonages gradually spread to the countryside. In more populous centers such as Turku, musical societies played an active role in collecting sheet music, organizing events, and acquiring instruments. In addition, military officers, e.g., in Sveaborg, actively played chamber music. Printed scores were rare and expensive and had to be ordered from abroad through agents. Musical scores were mostly copied by hand. However, some fine hand-written notebooks from the late 1700s and early 1800s have been preserved in the archives. Nevertheless, questions remain: Who used the music books and where? And on which keyboard instruments were compositions actually played? Further study is required. Nevertheless, these notebooks reveal important aspects of this important period. By revealing the musical tastes of early amateur pianists in Finland and the basics of how music theory was studied, including the fact that scales and arpeggio exercises were already part of daily practice, these archives demonstrate that just as it does today, piano music was giving pleasure to many people´s lives over two centuries ago.
Rekisteröintiorganisaatio SibA/Pianon aineryhmä (piano+kantele+kitara+harmonikka) 
Julkisuus Julkinen